TaK kENaL MaKA Tak CinTa..
DaH KeNaL BeLum Tentu BerCinTa..
JanGan TanGiSi PemerGiAn Yang BeLum PasTi KiTa PunYa..

KesiNamBUnGan HiDup InI BagAi TiAdA peNgHuJunGnYa..

Wednesday, August 3, 2011

DuRian SeaSoN 2011

          Delian delian sape mau ini delian??? durian durian siapa mau durian.tu sebenarnya hehe.. Kan kita selalu dengar kat pasar malam or orang jual kat tepi-tepi jalan yang apek-apek cina jual mesti cakap cenggini.
          Tahun ni kat dusun ayah musim durian nye hampir nak ke bulan ramadhan. Kiranye dalam bulan syaaban la musim durian kali ni. Tiap kali musim durian mesti banyak hot topic yang akan jadi bualan. Elok-elok dah kumpul pahala berbakul-bakul jadi tinggal suku bakul jek sebab banyak sangat hot topiknye.huhu..
          Macam-macam perangai n ragam orang yang datang beli kat dusun ayah ni. Ada yang buat macam kebun sendiri, ade yang wat macam kebun bapak dia pastu harga nak murah. Hadoyai nak murah macam mane lagi? Cer pergi beli kat tepi jalan dapat ke harga macam kat dusun ayah? Pastu ayah siap tambah buah lagi k. Prinsip ayah senang jek dalam beli jual durian ni. Harga tak boleh kurang tapi buah boleh tambah. Kalau ada buah rosak n tak masak boleh buat gantirugi. Yela nama pun buah durian. Isinye kan kat dalam bukan kita nampak isinye banyak ke, kuning ke, masak ke dan banyak lagi ke.hehehe. Bila orang yang datang untuk beli durian, ayah mesti bagi rasa dulu dengan percuma tapi taklah sampai kenyang. Nama pun bagi rasa tapi ada gak yang makan sampai kenyang pastu beli rm10.00 jek.. pergghhh tu yang tak boleh blah tu. Ni olang pun ada ka??
           Selama 4tahun aku tolong ayah musim durian memang banyak kenangan yang best. Mase tahun 2009 aku la assistant ayah bahagian kewangan.hehe yela time tu cuti sem panjang so bila aku jaga bahagian kewangan orang yang datang urusan jual beli durian semua mesti bayar kat aku. Ayah just tukang memilih buah yang terbaik mengikut kategori. Kalau bab nak meng ‘sound orang semuanya serah kat aku. Direct aku akan cakap dengan orang tu kalau orang tu buat macam kebun bapak dia.hahaha..peduli apa aku.
           Dan masa musim durian ni lah baru aku tahu kategori durian dan nama-nama durian contohnya D24, TaiHong, D28, IoI, D2, Durian Kawen, Durian Kampung, Durian Hutan, Durian Kunyit dan yang terbaik dan mahal Musang King n Udang Merah. Kat Mantin ada beberapa pokok je durian Musang King n Udang Merah. Sekarang ni pun durian dah nak penghujung musim. Kepada kawan-kawan yang tak sempat datang pada musim kali ni kita musim tahun depan yek Insyallah..hehe.. 
Jom layan antara beberapa picture yang sempat aku snap... Layannzzzzz

jenis-jenis durian TAI HONG, D24, D28, IOI, D2, DURIAN KAMPUNG, MUSANG KING, UDANG MERAH, DURIAN KAWEN N LAIN-LAIN..

pilih bang jangan tak pilih.. dont judge a durian by a cover..hehehe
berderet kereta yang datang..hari sabtu n ahad mesti park kereta sampai keluar dusun

ini lah owner @ tuan tanah @ tokey/bos dan merangkap ayah aku.hehe

turut disediakan customer servis..hehe

nikmatnye dak kenit ni makan.. yummy..yummy..!!!!




No comments:

Post a Comment